lördag 11 september 2010

Tandlärardags!

I morse kom Fiffi Blomqvist (http://www.tandis.org/), hästtandläkare, på besök. Både Kid och Rietta fick en besiktning och en behandling.

Jag som önskat innerligt att hon skulle hitta något som kan förklara Kids problem med bett fick vackert nöja mig med "det ser bra ut, typisk unghästmun".

Så det blir till att söka vidare efter ett bett som han gillar helt enkelt. Fiffi berättade att hon var tvungen att prova ca 50 olika bett innan hon hittade ett som hennes häst gillade... Någon som har ett jag kan provlåna??? Blir ruinerad om jag ska köpa alla!!

7 kommentarer:

  1. Rekommenderade hon någon speciell typ av bett du skulle börja med i ditt sökande? Och vilken/vilka sort använder du nu?

    Jag provar nu ett helt rakt.
    Många hästtandläkare har jag hört rekommenderar det nu, helt rakt och med fast ring,
    (+ variation av bett och träns, helst 3 olika ... bra att ha färdiga träns, side pull osv så man inte behöver byta för då blir det ju inte av ;o)
    jag har en lös ring dock. Och så smalt. Jag har 10.5 cm till mina stora hästar.

    SvaraRadera
  2. Jag har också ett helt rakt, men tyvärr får jag inte tävla i det så jag måste hitta ett annat. Han är ändå inte nöjd med det.
    Söker ett tunnare tredelat som inte är så rörligt, men vad vet jag; det kanske han inte heller gillar. Får nog helt enkelt prova mig fram!!

    SvaraRadera
  3. OK, jag har ett tunnare tredelat som jag ju inte använder nu, det är dock förmodligen för brett, jag tror kid inte precis är större än mina, men det kan du ta om du vill, du kan ju prova och känna , tjocklek, vad han säger osv, om det inte är alldeles för stort. Undrar vilken bredd det är , minns tyvärr inte.

    Har också hört de som inte alls fungerar med rakt, men visste inte att man inte fick ha det i tävling, varför är det så?

    SvaraRadera
  4. För att ett rakt bett räknas som ett stångbett vilket betyder att bettet även måste ha skänklar + att du måste rida på en hand. Lite knepiga regler kan jag tycka men men..

    Testar jätte gärna ditt bett!!! Vore snällt!!

    SvaraRadera
  5. Var bor du Ingela? Kommer gärna förbi och lånar det!

    SvaraRadera
  6. OK, fast de raka bett man har nu har ju inga "stänger", inte mitt iaf, så det ser ju ut precis som ett ordinärt. Men jag förstår , det blir åt kandar hållet , det där, kandar har ju stång ja.

    Går jättebra det, jag bor alldeles vid ica sidsjön, om du nån gång åker hem från stan via tex tunbyn nolbyvägen ut mot njurunda.

    Det är bara att säga till när du har vägarna förbi åt det hållet =)

    SvaraRadera
  7. En del ridsportbutiker har möjligheten att man lånar hem bett för att prova. Man brukar då lägga en depositionsavgift och får låna bettet i en eller ett par veckor. Om man är nöjd med bettet så räknas depositionsavgiften av från priset. Om man inte är nöjd så kan man prova ett annat bett utan att lägga en ny depositionsavgift. Är man åter inte nöjd så kan man låna ytterligare ett osv.
    Hör med butikerna runt omkring om dom har den här typen av bettservice.

    Inte roligt med bettproblem, jag vet... det ger liksom ringar på vattnet så ingenting fungerar. *suck*

    Hoppas det löser sig!

    SvaraRadera