onsdag 11 januari 2012

Utvärdering: isolerad vattenbalja



Nu har vi hunnit med att utvärdera vattenbaljan som vi byggde.

Baljan tål kyla ner till -12 C!!! (kanske mer men än har det inte varit kallare)

Det funkar lysande om jag på em-kvällen fyller på lite varmt vatten i baljan, så pass att vattnet inte är iskallt utan lite ljummet. Sen lägger jag på locket som får vara på tills man släpper ut hästarna morgonen efter. ISFRITT!!!

Vattnet håller sig sen isfritt till framåt fyra på eftermiddagen (utan lock).


För mig som har hästen inackorderad är detta en jättebra lösning på problemet "vatten i hagen under vintern".

Jag är av filosofin att hästar ALLTID ska har bra kvalité på foder och ALLTID ska ha tillgång till vatten!!! Däremot kan det vara svårt att lösa när den servicen inte ingår, isf måste jag åka dit varje morgon och bära ut vatten.

Men, med denna lilla uppfinning behöver de som tar ut hästarna på morgonen bara ta av locket: och så har jag säkrat att Kid har tillgång till vatten under dagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar