söndag 30 oktober 2011

Att äta..

Detta med att äta djur är ju något jag har lite svårt med, jag är dock inte vegetarian! Jag äter fisk och vilt och kan ibland sträcka mig till Baggböle kött från Njurunda.
Anledningen att jag inte äter annat kött är för att jag inte vill gynna den vidriga köttindustrin i Sverige och andra länder som vi importerar ifrån. Stressade små grisar som växt upp på alldeles för små utrymmen, kycklingar som lever i ett hav av samma art, så trångt att benbrott är vardag... Nej, jag kan helt enkelt inte leva med mig själv, jag kan inte förmå mig att stoppa det i munnen..
I dag läste jag dessutom Ingelas blogg: http://becausetrollrik.blogg.se/2011/october/algjakt-trots-ev-vissa-stressmoment-kanns.html och det kan jag ju rekommendera!!
Mina val kändes än en gång som väl grundade!

2 kommentarer:

  1. Jag kan hålla med om att det inte alltid är så snyggt, lite fabrik över det. Men det finns ju andra val än att avstå helt. Vidrig köttindustri, ja men det finns ett naturligt val också.
    Jag köper halvpart nöt och gris samt helt lamm regelbundet direkt från bonden. Hans djur går ute på stora ytor året om och äter enbart grovfoder. Köttet är fantastiskt! Dessutom är det en tredjedel av priset mot i butik, men han tjänar mer än om han skulle skicka djuret på slakt ihop med resten av besättningen. Bäst av allt - djuren lever så naturligt det går.

    Vi röstar varje gång vi handlar. Tänk bara så många olika typer av tex ägg som finns i butiken. Ekologiska, frigående, med sittpinne osv. Produktens streckkod talar om i kassan vad just du röstar på. Så istället för att avstå, rösta på det bästa alternativet.

    Ägg köper jag för övrigt också direkt från producent. Hönsen äter grönsaker under vinterhalvåret och går ute på en stor åker under sommarhalvåret och äter maskar och myser i gräset. Gulare gula får man leta efter! När jag gör glass på äggen så blir vanlijglassen alldeles gul och bakar man sockerkaka på äggen så ser det ut som om man hade saffran i. När vi ändå pratar saffran; lussebullarna blir godast på mjölk direkt från bondens tank! Saftiga och smakrika och alldeles lena i konsistensen. Yum! :)

    Btw, lider inte fisken när den kämpar emot med kroken någonstanns i kroppen?

    Vårat land är ett bondesamhälle. Väldigt många är bönder. Om alla slutade äta kött skulle många bli arbetslösa. Det är vi konsumenter som styr vad som produceras. Det där med streckkoden... :)

    Intressant ämne!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Pernillha! Som sagt, äter vilt och ibland kött från lokala bönder.
    Det klart att fisken lider den också, nästa sak för mig att avstå!
    Önskar fler la pengar på bra val, men de flesta letar sätt att spara pengar på. Till varje pris!

    Tyvärr har ju jag lite svårt att äta djur av den anledning att det känns vidrigt att stoppa en annan individ i munnen, men det är ju mitt problem!

    SvaraRadera