måndag 9 januari 2012

Lösdrift VS Stall







Detta är en mycket spännande fråga tycker jag och jag skulle gärna vilja ha igång en disskussion här på bloggen! Jag vet att ni är ett gäng som läser min blogg varje vecka så det borde kunna vara några som lämnar en tanke i gästboken!! :)


Fördelar med stall:

Varje morgon när hästen tas ut och varje kväll när hästen tas in så görs en snabb check; ex hälta skulle snabbt uppmärksammas!

I boxen kan jag som hästägare se om hästen varit orolig under nattan, om hästen ätit och druckit som den ska, bajsat och kissat som den brukar.

Skönt att veta att hästen är inomhus, i säkert förvar, om ett oväder drar förbi under kvällen/natten eller skumma människor rör sig i området.


Fördelar med lösdrift:

Hästen får en naturlig rörelse under hela dygnet, vilket är bra både fysiologiskt och psykiskt.

Hästen får interagera med andra hästar i större utsträckning.

Frisk luft dygnet runt, inte växling mellan kyla och värme som det blir under vinterhalvåret (om man inte har kall stall då).



Vi mattar och hussar vill ju gärna förmänskliga hästarna och känslar av att "bäddat ner/stoppat om" infinner sig när man nattar hästarna i stallet om kvällarna. Hästarna står i välspånade boxar och mumsar på sitt hö medan vinden viner runt knutarna utanför.

Inte en helt enkel fråga detta. Det finns många sidor av myntet..
Vad tycker du??

3 kommentarer:

  1. Här ser ni ett fint exempel på lösdrift: http://www.hippson.se/blogs/Mariee/losdrift-pa-ridskola.htm

    SvaraRadera
  2. Jag har haft hästar på lösdrift i omgångar, avelsston och unghästar. En sak som verkligen är ett bevis på att vi förmänskligar hästarna är att när det är full sommarvärme och strålande sol vill hästarna stå inne i en sval och insektsfri lösdrift, när regnet öser ner går de ut i hagen och betar. Även i snöstorm står de gärna ute och mumsar mat.
    Tidigare tog jag in hästarna när man gjort klart träningen för dagen vid 18-20. Numer har jag hästarna ute från kl 7 till kl 23 och har fått mycket fräschare hästar på köpet. Små muskelspänningar och sådana där småsaker som man inte riktigt kan sätta fingret på men som man känner i hästen när man arbetar den är som bortblåsta nu för tiden. Mycket fräschare ben på hästarna också, nattlindar sällan numer.

    SvaraRadera
  3. Penna: Jag håller med dig till fullo! Rörelse över så stor del av dygnet som möjligt är det absolut bästa!
    Den dag jag har eget stall kommer utomhustiderna för min häst förlängas mycket!!

    SvaraRadera