fredag 6 januari 2012

Veckoträning

Hur ser ert "träningsschema" ut?
Vad tränar ni med era hästar och har ni en planering eller tanke bakom er träning??

Kid och jag jobbar ihop 5-6 dagar i veckan.

2 dagar i veckan rider jag ut och försöker då få med ett styrkepass då vi klättrar och ett konditionspass. Tyvärr har underlaget inte tillåtigt konditionsträning utomhus senaste tiden men jag hoppas kunna komma igång med det nu.

2 pass i veckan jobbar jag uppsuttet i ridhuset och då är det mjukgörande övningar såsom skänkelvikning, sluta mm som gäller. Rider med bommar en gång i veckan och än så länge är det mest skritt och travbommar.

1 dag i veckan är det antingen jobb från marken (longering och NH) eller en längre skrittur som står på schemat.

2 dagars vila per vecka, antingen helt vila eller aktiv vila, dvs en promenad på ca 20-30 minuter (då får matte röra på sig också).
Nu när vi bytt stall så står Kid i en mindre hage och går in tidigare på eftermiddagarna vilket gör att den naturliga rörelsen blir betydligt mindre och därför går jag gärna en liten sväng de dagar han har vila. Inte bra att stå still för mycket om man är häst :)

Jag vill få med styrka, kondition, flexibilitet, balans och motorik i min träning och har därför lagt upp en träningsschema veckovis. I bland blir det inte som man tänkt men det är i alla fall en bas att stå på.

Den senaste tiden har, med lite olika mindre skador, träningen gått upp och ner och jag har satt igång honom efter vila vid några tillfällen. Därför har vi inte kommit igång helt men idag är vi nog uppe på samma träningsintensitet som innan allt krångel. Nu är det bara att hålla tummarna hårt för en skadefri vinter och att snön får ligga kvar så vi kan ut och galoppera i det vita pudret!!

Dela gärna med er av era träningstips!! Alltid intressant att få input och idéer av andra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar