torsdag 5 april 2012

Dag 1 - Presentera mig och min häst





Jag: Mitt namn är Jenny och jag bor tillsammans med min sambo i ett litet rött hus med våra katter Tuva och Alva. Min första häst fick jag när jag var 11 år, det var en fd travare vid namn Arthur, hade väldigt mkt roligt ihop med honom och lärde mig massor. Jag ska passa på att slå ett slag för rasen Varmblod, oftast är dessa väldigt trevliga individer och har de gått på travet tidigare så har det härdats och varit med om mkt i sitt liv (på gott och ont såklart).
Arthur och jag höll ihop i 14 år och endel hästar har ju passerat både parallelt och efter honom. Det var med Magic som jag på allvar fastnade för western och tillsammans med honom hade jag 10 roliga år med träning, tävling och annat skojj.
När det kom till att välja gymnasium var valet inte svårt; Nordvik och deras hästhållnings utbildning hägrade. Så när jag var 15 år flyttade jag på veckorna dit, bodde på internat och hade med mig hästen.
Sedan dess har jag jobbat på islandshäst ridskola, travstall, hos två westerntränare och utbildat mig till Hälsovägledare och Hästfysioterapeut. Jag jobbar som fritidsledare och har nyligen startat mitt eget företag Häst och Hälsa, där jag jobbar med hälsa för både häst och människa.
Utan överdrift kan jag säga att jag lever för att umgås med och hjälpa djur.
En hästnörd av stora mått ;)


Kid: Hans namn är egentligen Gently touch'n ground, en quarter valack och 6 år fyllda.
Jag såg Kids annons på en hemsida när jag letatde häst för två år sedan, när jag såg en bild på hans huvud visste jag direkt att det var rätt häst. Här snackar vi köpa häst med hjärta, precis som man inte ska göra. En vän följde med mig och kikade på honom, hon kollade benställningar osv, jag bara flummade runt. Provridningen innebar, pga av oplogad paddock och inga snösulor, skritt och några travsteg på en byväg. Var ju knappast tillräckligt för att veta vad jag köpte egentligen, men jag hade bestämt mig för länge sen och när han gnäggade efter mig när jag lämnat honom i hagen var det klart. :D
Kid är en lurifax med en räv bakom varje öra, har har ett jäk-a temperament och är tjurig som en åsna, men han är också cool, gosig, vacker och alldeles underbar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar