tisdag 4 juni 2013

Foderdjungeln

 
Ett intressant ämne i hästvärlden är foder!
Det finns ju som ni säkert vet lika många experter som hästar i detta avlånga land ;)
 
Men, jag tycker det är intressant att diskutera, kanske särskilt med de som är av annan uppfattning än mig. Alltid kan man ju lära sig nått, eller hur?!!
 
Jag har genom hela min hästkarriär gett mina hästar kraftfoder, av alla de olika slag. Provat mig fram, som så många andra. Ett foder som jag var väldigt nöjd med under flera år, innan de gjorde om receptet, var Hestekraft. Ett danskt fullfoder av müslieform.
Jag har även testat Krafft, korn, betfor, Pavo och diverse vitaminer och mineraler.
 
När jag sedan började utbilda mig till Hälsovägledare pratade vi mkt om processad mat och att det måste vara bäst att äta mat som är så nära råvaran som möjligt. Vidare utbildade jag mig till Hästfysioterapeut och under kurser som Foderlära och Hästens Anatomi så lurade tanken om processad mat kvar i mitt bakhuvud. Till slut kom jag i kontakt med ett företag som heter Homeopat Huset som tillverkar tillskott och mineraler på naturlig väg. Deras synsätt tillsammans med ny forskning blev så att säga "spiken i kistan".
 
Så för ett år sedan började jag sakta förändra Kids foderstat och sedan ca 8 månader tillbaka består den mestadels av grovfoder!!
 
Han äter (beroende på årstid) ca 12-15 kg hö/dag i småmaskiga hönät, vilket ger honom tuggtid nästintill dygnet runt. Vintertid får han även halm i nät.
Han äter också mineralen Minesyl från Homeopathuset, detta blandas med några nävar havre för att det ska slinka ner.
Summa summarum; grovfoder!! Enbart! Ingen processad mat, som enligt mig, hästar inte alltid kan ta upp. Tillsatser som blir kvar i hästens system och ger magkatarr och dyl. är ett minne blott i vårt stall.
 
Hur ser han ut då? På bara hö och mineraler....
Jag måste säga att jag är nöjd med resultatet! Pigg, blank och framför allt Glad!

 
 



Hur tänker ni kring foder och framförallt; vilka erfarenheter har ni? Nyfiken som alltid!!

2 kommentarer:

  1. Jag har också alltid gett kraftfoder. Det var ju det man fick lära sig på ridskolan (och i skolan!) och det har liksom alltid varit det "riktiga" att hästar ska ha kraftfoder, speciellt hästar som tränar/tävlar hårt.
    I höstas slutade jag nästan helt med kraftfoder. Under hela vintern har hästarna gått på lösdrift (trots att de varit klippta och tränat hårt, även det har man ju fått lära sig inte är möjligt) och haft fri tillgång på grovfoder. De har inte ätit något kraftfoder bortsett från att de fått en liten mängd (ca 1 dl blöt) betfor blandat med mineraler och salt. Betforen har varit nödvändig för att de ska äta mineraler och salt, just salt är väldigt viktigt för återhämtningen eftersom de svettas mycket.
    Hästarna tränar hårt, framförallt Crawford vars träning kan jämföras med en fälttävlanshäst på elitnivå. Jag ska erkänna att jag kände mig tveksam en bra bit in under vintern på om det verkligen skulle bli bra men han har faktiskt aldrig varit så bra som han är nu.
    Nu under tävlingssäsong har hästarna fortfarande fri tillgång på grovfoder under på tävling. Hemma äter de i princip bara gräs eftersom de går ute dygnet runt. Däremot har jag börjat ge större mängd betfor (2-3 dl blött) med betydligt större mängd vatten och lite extra salt. Detta för att de ska få i sig ordentligt med vätska både i vardagen när de tränar hårt och svettas mycket men också inför resor, ett sätt att se till så de inte blir påverkade av resorna som är långa. Till en normal körtävling blir det ofta en restid på 6-8 timmar. Jag ger även lite havre inför längre resor. Inte för att de behöver energi för att tävla, träningen hemma är mer ansträngande än en tävling, utan för att de ska klara resorna bättre.
    Jag tycker att jag ser en skillnad i humör och energinivå till det positiva när de kliver av lastbilen efter en långresa om de fått lite havre ca 12 timmar innan avresa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant Pernillha!!
      Det kommer ju mkt forskning på området och stora kända anläggningar testar också denna naturliga form av hästhållning.
      Jag tror vi är inne på rätt spår!! :)

      Radera